18 december 2019
Den alkoholfria trenden exploderar och Systembolagets försäljning av alkoholfritt har ökat med 50 procent under senaste fem åren. MRG Wines, vars produkter står för 25 procent av försäljningsvärdet i den alkoholfria kategorin, byter namn och blir Oddbird.
– Vi har drivit den alkoholfria trenden sedan 2013 och ser nu en kraftigt ökad efterfrågan. Det handlar om strävan efter personlig hållbarhet – hälsa, sömn och välmående men även om att människor vill ta bättre vara på sin tid. För att nå hela vägen behöver vi förändra dryckeskulturen, och bryta stigmat mot alkoholfritt, säger Moa Gürbüzer, före detta socionom och familjeterapeut som bestämde sig för att byta bana i livet och startade ett vinhus med alkoholfria alternativ för att förebygga alkoholproblematik.
Företaget växer även på den internationella marknaden och är störst i både Norge och Finland.
I och med namnbytet samlas alla produkter under samma varumärke, nya etiketter kommer fasas in successivt. Samtidigt breddas sortimentet med andra typer av alkoholbefriade drycker, såsom bland annat gin som utvecklats tillsammans med Research Institutes of Sweden, bartenders, kockar och kemister.
AGNETA RENMARK
Dela
Läs också
Fler nyheter i Arkiv
Sätherberg: ”Ingen risk för matbrist”
”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.
22 mars
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.