13 december 2019
Näst efter vänner och familj är julmaten det som de allra flesta svenskar tycker är viktigast för att skapa ”en riktig jul”. Hela 56 procent av de tillfrågade svarar att julmaten är viktigast, enligt Svensk Handels julrapport 2019.
Och nästan varannan konsumenterna, 48 procent, anger att miljö- och hållbarhetsaspekter är viktiga när julmaten ska handlas. För julklappsinköpen är motsvarande siffra 41 procent.
– När allt fler kunder prioriterar hållbarhetsfrågan blir det avgörande för butikernas lönsamhet att erbjuda flera hållbara alternativ, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Sammanlagt väntas svenskarna köpa julklappar för 21 miljarder kronor i år, vilket är 3 000 kronor per julklappsköpande person.
MARIE HILLBLOM
Dela
Läs också
Fler nyheter i Arkiv
Sätherberg: ”Ingen risk för matbrist”
”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.
22 mars
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.