27 april 2023
Fullkorn är det vi äter mest för lite av och som samtidigt ger mest hälsa.
Det säger Maria Sitell, kommunikationschef på Brödinstitutet, som tillsammans med Elisabet Rytter på Livsmedelsföretagen och en lång rad andra intressenter initierat Fullkornsfrämjandet.
Det handlar om ett samarbete där hela kedjan runt fullkorn är tänkt att ingå, från kvarn och producent till handel och storhushåll/restauranger, tillsammans med forskare, myndigheter och intresseorganisationer.
– Vi vill ha så bred uppslutning som möjligt och för just nu dialog med en rad olika aktörer. Och intresset är stort, flera har redan signerat sin avsikt att delta, säger Maria Sitell.
Målet är att öka konsumtionen av fullkornsprodukter och där finns en del att göra. I dag ligger Sverige på sista plats i hela Norden när det gäller att äta fullkorn.
Inspirationen kommer från liknande satsningar i både Danmark, Australien och USA. I Danmark har Fuldkornspartnerskabet inneburit att danskarna äter betydligt mer fullkorn – och att flera av företagen som ingår i partnerskapet ökat sin försäljning av fullkornsprodukter med 300 procent på tio år.
– Det är väldigt roligt att jobba med något som vi vill att människor ska äta mer av, som positiv kontrast till allt vi ska försöka minska på, säger Elisabet Rytter, forsknings- och nutritionsansvarig på Livsmedelsföretagen.
Här är de som ligger bakom Fullkornsfrämjandet: Brödinstitutet, Chalmers tekniska högskola, Hjärt-Lungfonden, Göteborgs Stad, Lantmännen, Leksands Knäckebröd, Livsmedelsföretagen, Nestlé, Paulig, Pågen samt Sveriges bagare & konditorer.
Dela
Fler nyheter i Hälsa och Värdekedjan
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.