25 april 2023
Hur många svenskar bryr sig om näringsvärdet när de handlar mat?
Tja, enligt en färsk Novus-undersökning, beställd av branschorganisationen Sveriges Grisföretagare, är det endast 13 procent av svenskarna som tänker på hur mycket näring de får för pengarna när de handlar. Och detta trots att matpriserna har ökat med 20 procent under det senaste året.
I undersökningen svarar många konsumenter att de väljer bort näringstäta livsmedel såsom kött (framför allt nötkött men även griskött), fisk och skaldjur, samt grönsaker och rotfrukter, som en direkt följd av kostnadsökningarna.
Detta tycker Mattias Espert, ordförande för Sveriges Grisföretagare, är bekymmersamt – inte minst ur folkhälsosynpunkt.
– Det är svårt att fatta beslut i matbutiken, inte bara kring näringsvärde utan även när det kommer till klimat och hållbarhet, där många variabler avgör hur klimatsmart ett livsmedel egentligen är. Att få förutsättningar att ta omdömesgilla och väl underbyggda beslut och därmed välja rätt blir ännu viktigare när vi har mindre i plånboken. Därför menar vi att det är dags att börja hjälpa konsumenterna, säger han.
Branschorganisationens förslag till politiken, myndigheterna och livsmedelsindustrin går ut på att börja lyfta upp näringsvärde per krona enligt tydlig, forskningsbaserad information, och presenterar följande tre förslag:
- Öka konsumenternas kunskap om vilka näringsämnen som är viktigast för att kroppen ska fungera och må bra, på kort och lång sikt, och vilka livsmedel som naturligt innehåller dessa. Den informationen bör vara lika viktig som ursprungsland i butiksskyltningen.
- Förmedla forskningsbaserad kunskap om hur kosten bör läggas upp för att maximera ett näringsintag som kroppen får nytta av. Inte bara fördelar utan även risker med en kost som innehåller en stor andel eller enbart vegetabilier bör komma upp till ytan.
- Skärp reglerna så att innehållsdeklarationen på livsmedelsförpackningar visar den mängd av enskilda näringsämnen som faktiskt är biologiskt tillgängliga.
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hälsa och Värdekedjan
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.