Carlsberg storsatsar på ny alkolfri lager: ”Ännu mera smak”

Försäljningen av alkoholfria öl har exploderat under de senaste åren. Nu lanserar Carlsberg Hoppy Lager 0,0 % för att få ännu fler konsumenter att välja alkoholfritt.

När Carlsberg för 17 år sedan introducerade en alkoholfri öl i Sverige fanns det många fördomar, framför allt att alkoholfri öl smakade blaskigt och var ett nödvändigt ont för de som tvingades ta bilen till krogen eller middagsbjudningen.
Fem år senare, 2011, hade försäljningen lossnat – då det såldes över en miljon liter Carlsberg Alcohol Free, ett öl som i dag har marknadsandel på 25 procent.
– Under de senaste åren har den alkoholfria ölförsäljningen exploderat – för knappt tio år sedan drack svenskarna fem miljoner liter alkoholfri öl om året, nu är den totala konsumtionen uppe i över 20 miljoner liter, säger Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige.
Nu gör företaget en ny storsatsning på alkoholfri öl och lanserar Hoppy Lager 0,0 % – en lager där humlen har fått ta en ännu större plats i smakprofilen. Det nya ölet humlas tre gånger under bryggningen varav den sista är en torrhumling med citrahumle.
– Vi vet att många konsumenter gillar alkoholfri öl men gärna skulle önska lite variation och ännu mer smak i sin ljusa lager, det kommer Hoppy lager att tillföra, säger Karin Berntson, sommelier och ölutbildare på Carlsberg Sverige, och förklarar att den passar till allt från en asiatisk sallad till det klassiska smörrebrödet – men även att dricka precis som den är.
Hoppy Lager 0,0 % lanseras den 15 april i butiker över hela Sverige.

Sverige har en lång tradition av att brygga och dricka öl med låg alkoholhalt, lättöl har druckits i närmare 100 år och innan dess fanns det andra maltbaserade drycker med låg alkoholhalt, bland annat svagdricka som konsumerades under jul och påsk, men även som törstsläckare under tunga arbetsdagar.  Den långa traditionen har under senare år gått över till alkoholfri öl som bryggs med nya tekniker och i dag mer populärt än lättöl.

 

Dela

Fler nyheter i Dryck och Trend

Trendspotting 2025: Nu vänder det!

Innovativa småmål, otippade smakfusioner och EMV på dekis. När Food & Friends för 21:a året i rad presenterar sin trendspaning om mat och dryck så kretsar det mesta kring hur gastronomi, måltidsmönster och livsmedelsval påverkas av att konjunkturpendeln svänger mot ljusare tider.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.