Två juicebolag blir ett: ”Ett jättekliv”

Företaget bakom Råsaft har köpt matsvinnbolaget Rscued.
– Zero waste och cirkuläritet är ett måste, för oss alla, säger Hanna Wennerstein Williams, vd för Råsaft och Loviseberg Holding AB.

Matsvinnbolaget Rscued har blivit uppköpt av Loviseberg Presseri Holding AB, som tillverkar Råsaft – en affär som gått lite under radarn och som Food Supply var först med att avslöja.
– ”Zero waste” och cirkuläritet är ett måste, för oss alla. Vi har bara en planet. Råsaft har flera projekt som strävar mot detta och tillsammans med Rscued tar vi ett jättekliv, säger Hanna Wennerstein Williams, vd för Råsaft och Loviseberg Holding AB, i ett pressmeddelande som publicerats på Linkedin.

Råsaften från Loviserberg kallpressas av färska frukter och grönsaker. Till skillnad från de flesta andra juicer på marknaden är den alltså inte vare sig pastöriserad eller tryckbehandlad utan just “rå”.

Affärsidén för Rscued går ut på att samla in matsvinn från grossister och butiker som man sedan tillverkar olika produkter utav, främst i form av olika sorters juice, must och smoothies.

Lovisebergs Presseri hade under det senaste bokföringsåret en omsättning på runt 96 miljoner kronor och gjorde en vinst på 2,4 miljoner medan Rscued bara har gått med vinst under ett enda år sedan starten 2015. I fjol landade omsättningen på 29,3 miljoner och resultatet blev en förlust på 4,8 miljoner.

Dela

Fler nyheter i Trend

Trendspotting 2025: Nu vänder det!

Innovativa småmål, otippade smakfusioner och EMV på dekis. När Food & Friends för 21:a året i rad presenterar sin trendspaning om mat och dryck så kretsar det mesta kring hur gastronomi, måltidsmönster och livsmedelsval påverkas av att konjunkturpendeln svänger mot ljusare tider.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.