Här är livsmedelsbranschens svar på Black Friday

Green Weeks är en gemensam satsning då Matsmart och några av Sveriges största matproducenter tillsammans ska rädda 200 000 kilo mat. – Kampanjen handlar om att fynda hållbart, säger Karl Andersson, vd för nätbutiken Matsmart.

Under de närmaste veckorna pågår Green Weeks – ett resultat av att 16 producenter dammsugit sina lager efter produkter som är i behov av räddning. Det kan handla om byte av förpackningar eller design, att bäst före-datumet är för kort för att säljas till ”vanliga” butiker eller säsongsvaror som inte hunnit bli sålda via de vanliga kanalerna.

– De producenter vi samarbetar med under Green Weeks arbetar alla med tydliga mål kring hållbarhet och hur de ska minska sitt matsvinn. Tillsammans med kunderna, som räddar maten, är producenterna de verkliga hjältarna, säger Karl Andersson, vd för Matsmart – en livsmedelsbutik på nätet som erbjuder vad man kallar ”överskottsmat”.

Totalt ska 200 000 kilo mat räddas, ett högt men inte ouppnåeligt mål eftersom räddningsaktionen kombineras med höga rabatter på populära produkter från välkända varumärken såsom Kung Markatta, OLW, Kungsörnen, Cloetta och Knorr.

– I samband med Black Friday är många människor köpsugna. Vi tror att väldigt många tilltalas av möjligheten att handla grönt och hållbart samtidigt som de gör riktiga fynd.

AGNETA RENMARK

Dela

Fler nyheter i Arkiv

Sätherberg: ”Ingen risk för matbrist”

”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.