Tydlig hälsotrend när svenska folket väljer dryck

När Sveriges Bryggerier presenterar branschens preliminära försäljningssiffror från 2022 syns två tydliga trender i vad svenska folket köper och dricker: Läsken är sockerfri och ölen alkoholfri.

Den andra siffran som sticker ut rör alkoholfri öl som har klättrat stadigt sedan 2015 för att år 2018 klättra förbi lättölsförsäljningen. Under 2022 var ökningen sex procent, och utvecklingens ser ut att fortsätta.
– Den alkoholfria öl som finns på marknaden i dag har verkligen gjort succé. Människor vill kunna få den goda ölsmaken men inte alltid alkohol vilket också är ett positivt tecken ur ett folkhälsoperspektiv. Vi inom branschen vurmar ju för öl som en god måltidsdryck och som du kan njuta av i alla situationer. Jag är helt övertygad om att det är en dryckeskategori som kommer att fortsätta växa, säger Anna-Karin Fondberg.

 

Dela

Fler nyheter i Dryck och Värdekedjan

Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt

Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.