Nu blir Sörmlands Ädel ännu ädlare: “Vi känner stolthet”

EU-kommissionen har beslutat att skydda produkten Sörmlands Ädel genom EU:s kvalitetssystem för skyddade beteckningar.
– Det är en bekräftelse ända upp på EU-nivå på att vi tillverkar en produkt som är värd att uppmärksammas och bevaras, säger Claes Jürss på Jürss Mejeri.

Nu har EU-kommissionen sagt ja till att blåmögelosten Sörmlands Ädel får skyddad geografisk beteckning. Det innebär att osten får en kvalitetsstämpel och ett skydd som innebär att den måste tillverkas enligt beslutade bestämmelser och inom Södermanland. All verksamhet från bete, mjölkproduktion, ystning och lagring måste ske inom landskapet.

Claes Jürss på Jürss Mejeri som tillverkar osten är jublande glad när Livsmedel i fokus når honom:
– Vi känner stolthet över det vi gör och det främjar också den inhemska matproduktionen vilket kan vara viktigt i dessa tider. Naturligtvis hoppas vi att osten också upptäcks av nya kunder så att vi kan öka produktionen, säger han.

På Jordbruksverket gläds man med alla dem som på olika sätt är engagerade i produkten.
– Det här är en kvalitetsstämpel som gynnar den lokala livsmedelsproduktionen och som har potential att även stärka besöksnäringen i regionen, säger Malena Bathurst, näringsutvecklare på myndigheten.

Sörmlands Ädel är den 14:e i raden av svenska jordbruksprodukter och livsmedel att skyddas inom EU:s kvalitetssystem. Övriga är Äkta Gränna Polkagrisar, Wrångebäcksost, Vänerlöjrom, Värmländskt skrädmjöl, Kalix löjrom, Upplandskubb, Bruna bönor från Öland, Sveciaost, Hånnlamb – kött från gutefår, Skånsk spettkaka, Svensk Vodka, Svensk Punsch samt Svensk Akvavit.
Utöver dessa har Falukorv och Hushållsost en skyddad beteckning kallad garanterad traditionell specialitet, GTS.

I nuläget finns ytterligare 13 produkter inlämnade till kommissionen för godkännande. Dessutom har ett antal ansökningar lämnats in hos Livsmedelsverket för en första bedömning.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Trend

Skånemejerier miljoninvesterar i kvargproduktionen

Skånemejerier investerar närmare 70 miljoner i kvargproduktionen för att möta den ökade efterfrågan. Dessutom lanserar man helt vita bägare för sina bästsäljare, som en kortsiktig lösning på bristen på förpackningsmaterial.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.