Öländsk bönpremiär: ”Tidpunkten känns helt rätt”

Den här veckan är det premiär för en helt ny produkt i dagligvaruhandeln: Konserverade ekologiska bönor från Sverige.
– Efter att ha jobbat med mat och hållbarhet i snart tio år har jag förvånats över att detta inte funnits på marknaden tidigare, säger Elias Kvarnbäck, vd för Bönland.

Bönland är ett nystartat företag som erbjuder ekologiska, konserverade, bönor som både är odlade och förädlade på Öland.
– Det går utmärkt att odla bönor i Sverige, och på Öland i synnerhet. Därför är det konstigt att en enkel produkt som konserverade, ekologiska bönor från Sverige hittills inte funnits tillgängliga för konsumenterna, säger vd och medgrundare Elias Kvarnbäck, som förutom att driva företag även är projektledare på Organic Sweden.

De öländska bönor som redan finns i handeln på tetra, av märket Go Green, skickas nämligen till Italien för att kokas och konserveras innan de kommer tillbaka till Sverige.
– Jämfört med de flesta andra konserverade bönor vågar jag hävda att våra bönor har bättre textur. Våra är lite fastare.


Inledningsvis är det svarta, vita samt bruna bönor i konsumentförpackning som finns i sortimentet, och än så länge bara i ett fåtal butiker. Men förhoppningen är att kunna växla upp produktionen allt eftersom.

Svenska bönor har nämligen många mervärden. Dels är det något av det mest hållbara man kan äta, och när bönorna odlas ekologiskt gynnas den biologiska mångfalden.
Bönor ger även ett högt proteininnehåll per krona, särskilt om man jämför med kött och mer processade veganska köttsubstitut.
– Tidpunkten för att släppa de här produkterna känns därför helt rätt, säger Elias Kvarnbäck och syftar på det senaste årets kraftiga inflation, ökade matpriser och debatt om självförsörjning inom livsmedelskedjan.

BILDEN: Elias Kvarnbäck (i blå jacka) tillsammans med bönodlaren Tony Åhlund, som även driver en gårdsbutik som säljer Bönlands produkter.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Primärproduktion och Växtbaserat

Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt

Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.