– Det betyder så mycket för oss att få det här priset, säger Sen Gustafsson, som driver företaget tillsammans med sin dotter Linn.
25 november 2022
Hallstavik Tempe med produkten ”Tempechips på svenska baljväxter” stod som vinnare av Ät!Stockholm 2022, när den regionala matinnovationstävlingen avgjordes under ett livesänt event i Södertälje tidigare i veckan.
Produkten, som görs på svenskodlade lupinbönor, svarta bönor och gröna ärtor, prisades för sin stora marknadspotential som en hälsosam utmanare inom sitt segment.
Eller som det stod i vinnarmotiveringen: “Ett lätt sätt för gammal som ung att äta och uppskatta grödor som är viktiga för hållbara växtföljder”.
– Det är verkligen en bekräftelse på att produkten är bra, säger Sen Gustafsson, som driver företaget tillsammans med sin dotter Linn Gustafsson.
Förutom äran består priset dels av en check värd 10 000 kronor av Almi, som kan användas för företagsrådgivning, dels fyra timmars rådgivning med Ekologiska Säljbolaget, med fokus på att nå marknaden med den vinnande produkten.
– Nu kan vi växla upp och få ut våra tempechips på fler marknader!
Totalt var det elva relativt nystartade livsmedelsföretag som var med och tävlade med sina smakfulla innovationer.
På andra plats i tävlingen kom företaget Eat for Change med sin produkt ”Svensk sambosa”, och på tredje plats landade Kocken & Grisen med den bredbara salamin ”Bre-Hot”.
– Det är en väldigt hög nivå på tävlingsbidragen och alla deltagare är oerhört drivna och engagerade, säger Eva Helén, utvecklingsstrateg på MatLust i Södertälje och projektledare för Ät!Stockholm, som arrangerats sedan 2016.
– Vi ser detta en investering i framtiden, ett showcase för att inspirera andra. Vi jobbar med att utveckla regionala och lokala livsmedelsentreprenörer och har bland annat ett innovationsprogram där man får stöd hela vägen för att utveckla hållbara och hälsosamma produkter.
Vad är det bästa med tävlingen?
– Utbytet mellan deltagarna. De får inte bara uppmärksamhet utan öven nya nätverk och viktiga kontakter för framtiden. Målet är att få fler småskaligt producerade produkter att gå från idé till att hamna i hyllan, en resa som brukar ta många år.
Ät!Stockholm är en matinnovationstävling med syfte att uppmärksamma nya, hållbara och innovativa livsmedelsprodukter baserade på svenska råvaror. Målgrupp för tävlingen är små och medelstora livsmedelsföretag som är förädlare, råvaruproducenter eller matlagare. Tävlingen arrangeras av Region Stockholm, Länsstyrelsen i Stockholm och Södertälje kommun genom MatLust Utvecklingsnod.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Människor och Mötesplatser
Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”
Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.
20 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.