25 november 2022
Det plötsliga ölförbudet under fotbolls-VM har orsakat en hel del uppståndelse. Inte minst för bryggeriet Budweiser, vars avtal med Fifa uppges vara värt drygt 800 miljoner kronor.
Öljätten verkar dock hantera krisen med en klackspark, i alla fall om man ser till kommunikationen i deras sociala medier. Här lovar man nämligen att det vinnande laget inte bara får ta hem pokalen utan även alla de tusentals burkar med öl som öljätten redan transporterat till Qatar.
Här är Budweisers tusentals ölburkar som står och väntar på ett lager i Qatar.
I Tyskland, där ölen är en närmast helig dryck, har en många pubar och barer i bland annat Nürnberg i stället bestämt sig för att bojkotta fotbolls-VM. Detta under slagordet “Dricka mot Qatar” och genom att inte visa matcherna på storbildsskärm – samtidigt som man bjuder alla gäster på gratis öl.
Det handlar om ett särskilt öl, som enligt uppgift från Sveriges Radios Tysklandskorrespondent Daniel Alling ”inte är för sött och inte för beskt för att smaken ska passa så många som möjligt”.
Dela
Fler nyheter i Dryck
Årets julöl lanseras med smart smakguide
Att det här med smak och sensorik är viktigt är något som Spendrups tar fast på när de presenterar sitt vintersortiment med både klassiker och nyheter. Tack vare en noggrant utformad smakguide ska det bli enklare än någonsin att hitta den perfekta julölen för varje tillfälle.
15 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.