Grisig kampanj rör upp känslor: “Strider mot regelverket”

Nej, Kött från Sverige är inte avsändare av Swedish Porks nya kampanj där minskad köttkonsumtion kopplas ihop med ökad försäljning av kosttillskott.
– Vi har haft kontakt med Sveriges Grisföretagare och framfört att kampanjen bör avslutas omedelbart, säger Ulrika Ekström, vd på Svenskmärkning.

Sveriges Grisföretagare och Swedish Porks har nu i veckan lanserat en kampanj om ”Kött- eller kosttillskott” i tunnelbanan i Stockholm, på sociala medier och även i annan media.
Kampanjen har retat gallfeber på både vegobloggare, livsmedelsföretag och hela kosttillskottnäringen. Och fått Svenskmärkning att reagera – starkt.
– Kött från Sverige, som ingår i den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, har ingenting med kampanjen att göra, och vi har inte heller informerats om budskapen i förväg, säger Ulrika Ekström, vd på Svenskmärkning.
Hon förklarar att Svenskmärkning gärna är med och lyfter fram det svenska grisköttet – men sättet det kommuniceras i kampanjen och på fiktiva produkter är inget man ställer sig bakom. Dessutom strider det mot regelverket.
– Vi har haft kontakt med Sveriges Grisföretagare och påtalat felaktigheten i hur märket används, och har framfört att kampanjen bör avslutas omedelbart.
På Sveriges Grisföretagare har man snabbt gjort en halv pudel och lovar att ta bort ”Kött från Sverige-märkning” från kampanjen i digitala medier och att även se över kampanjkommunikationen i stort.
– Vår intention med kampanjen är att belysa det problematiska i trenden att ta bort ett av våra mest näringstäta livsmedel till förmån för kosttillskott och det är Swedish Pork och Sveriges Grisföretagare som är avsändare av den, säger Mattias Espert, grisbonde och ordförande för Sveriges Grisföretagare i en kommentar.

Dela

Fler nyheter i Förpackning och Primärproduktion och Värdekedjan

Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt

Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.