Färsk studie inför Matsvinndagen: ”Sverige sticker ut”

Möjligheten att spara pengar är det främsta skälet till att konsumenter i Norden vill minska sitt matsvinn. Utom i Sverige – här prioriteras minskad miljöpåverkan högre. Det visar en färsk matsvinnundersökning som Too Good To Go och Danone ligger bakom.

Maträddarappen Too Good To Go och livsmedelsföretaget Danone har tillsammans genomfört en omfattande matsvinnundersökning bland 4 000 konsumenter i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Resultatet presenteras nu i samband med Internationella matsvinndagen 29 september.

Undersökningen visar att två av tre nordiska konsumenter vill minska sitt matsvinn – främst för möjligheten att spara pengar. Något som inte minst är viktigt nu med stigande inflation och skenande matpriser.

– Det svenska konsumenter sticker ut med är att vi i första hand prioriterar matsvinnets klimat- och miljöpåverkan. Först på andra plats kommer möjligheten att spara pengar, säger Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To go.

Undersökningen visar även att kvinnor och ungdomar är betydligt mer engagerade i matsvinnsfrågan än männen, något som ser likadant ut i hela Norden.

Nästan hälften av konsumenterna säger att de själva har den största möjligheten att göra skillnad för att minska matsvinnet medan 40 procent tycker att det främst är dagligvaruhandeln som har bollen, inte minst genom att sälja produkter med kort datum till reducerat pris.

Många konsumenter tycker även att producenterna kan göra sitt genom att erbjuda produkter i fler storlekar, som bättre är anpassade till såväl storfamiljer som singelhushåll.

Det absolut vanligaste skälet till att konsumenterna slänger mat är att man är osäker på om maten fortfarande är lämplig att äta. Undersökningen bekräftar även att det råder stor förvirring kring datummärkning, där många konsumenter verkar blanda ihop ”bäst före” med ”sista förbrukningsdag”.

– Man vill helt enkelt inte chansa samtidigt som det innebär att oerhört mycket mat går till spillo helt i onödan, säger Sofia Edholm, som gärna vill slå ett slag för vad hon kallar ”matkurage”:

– Det handlar om att våga prova att äta mat med hjälp av sina sinnen –även långt efter att bäst-före-datumet löpt ut!

Tillsammans med bland annat Danone och Mondelez har man sedan tidigare lanserat initiativet ”Ofta bra efter”, där en särskild märkning på livsmedelsförpackningen uppmanar konsumenterna att använda sina sinnen – att titta, dofta och smaka innan de slänger bort maten.

– Vi hoppas nu att fler företag vill ansluta sig till den märkningen. Det är när många krafter jobbar tillsammans mot samma mål som vi verkligen kan göra skillnad, säger Sofia Edholm.

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Värdekedjan

Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt

Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.