Alternativa mejeriprodukter mot strömmen: ”Stark utveckling”

Medan traditionella mejeriprodukter tappar försäljningsvolym fortsätter försäljningen av växtbaserade alternativ att öka, såväl i volym som värde.

Mejerikategorin har tappat 4 procent i försäljningsvolym det senaste året. Prishöjningarna har dock fört med sig en ökning i värde på 4 procent, enligt färska siffror från NielsenIQ som Food Supply rapporterar om.

– Mejeri följer ganska väl den allmänna trenden inom livsmedelshandeln, volymerna sjunker med priserna pressar upp värdet, säger Anna Ekström, försäljnings- och analyschef på NielsenIQ till nyhetssajten.

Det stora undantaget inom mejeri är de alternativa mejeriprodukterna, såsom olika drycker baserade på havre och ärtor, som ökar med 2 procent. Det är visserligen ett tapp jämfört med föregående års volymökning med 11 procent men det är ändå den delkategorin inom mejeri som fortsatt öka, när alla andra tappat i volym under 2022.

– Det är en fortsatt väldigt stark utveckling för de alternativa mejeriprodukterna, säger Anna Ekström.

Osten följer ungefär samma trender som övriga mejeriprodukter: en volymökning föregående år har vänts till en volymminskning, samtidigt som de höjde priserna ökat värdet.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Värdekedjan och Växtbaserat

Arla går ihop med tysk mejerijätte: ”Sverige har ett guldläge”

Arla Foods och tyska DMK Group går samman för att skapa det starkaste mejerikooperativet i hela Europa – en fusion som samlar drygt 12 000 mjölkbönder som tillsammans omsätter 19 miljarder euro.
– Vårt främsta fokus att säkra det högsta mjölkpriset för våra medlemmar, säger Inger-Lise Sjöström, mjölkbonde och vice ordförande för Arla.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.