Företagen vill hjälpa i krisen

Krisen rasar i Ukraina och många företag vill dra sitt strå till stacken och hjälpa till. Flera av dagligvarukedjorna har varit snabba att hitta lösningar för att kunna skänka bistånd.
Coop är en av dem. Redan i förra veckan startades en katastrofinsamling i samarbete med Unicef, där medlemmarna har möjlighet att omvandla sina medlemspoäng till bistånd i Ukraina.
Inom Axfood har man valt att intensifiera redan etablerade samarbeten med olika biståndsorganisationer.
– Vi har skänkt 100 000 kronor till SOS Barnbyar och lagt ut på både intranätet och sociala medier att vi stöttar dem. Om enskilda butiker och medarbetare vill vara med och skänka mer så har vi olika lösningar och man kan även swisha direkt, säger Claes Salomonsson, presschef på Hemköp, till Dagligvarunytt.
Willys, som redan har ett etablerat samarbete med att låta kunderna skänka sina pantpengar till Rädda barnen, har låtit öronmärka pengarna till just hjälpinsatser i Ukraina.

På Livsmedelsföretagen undersöker man just nu hur man skulle kunna samordna hjälpinsatser och rikta dem rätt – flera livsmedelsproducenter och företagare har hört av sig och vill stötta de utsatta i Ukraina.
–Det är många företag som kikar på det nu. Vår rekommendation är att tillsvidare kontakta hjälporganisationerna på plats. De vet vad som krävs för att hjälpa. Vi vill inte att man börjar skicka mat eller så som kanske inte kan hanteras eller behövs just där och då, säger Daniel Emilson, press- och mediechef på Livsmedelsföretagen.

Dela

Fler nyheter i Utblick

Norges nya kostråd: Fokus på matglädje

Ha en varierad kosthållning, välj mest mat från växtriket och ät med glädje. Så kan de nya norska kostråden sammanfattas.
– Det är positivt med färre pekpinnar, säger kocken Arnt Steffensen, ordförande för norska Kost- og ernæringsforbundet.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.