15 februari 2022
Projektet kommer att pågå under två år och utgår från två platser i norra Sverige: Älvsbyn i Norrbotten och Höga Kusten i Västernorrland. Målgruppen för projektet är kulturella och kreativa näringar i norra Sverige. Företag inom design, arkitektur, form, mat och livsmedel, besöksnäring, upplevelser, hälsa och livsstil som sträcker sig bortom de traditionella näringarna. Kännetecknande för många av dessa verksamheter är att de kopplar an till platsens historia och tradition eller till naturens resurser.
– Forskning visar att den kulturella och kreativa näringen har en viktig roll att spela för att stimulera innovationskraft i regioner. Projektet blir en testbädd med samarbeten över branschgränser som vi kommer att följa och utforska. Det kan komma att fungera som en modell för insatser i regioner för att stödja innovativa och lokala samarbeten och stärka entreprenörsdrivna ekosystem, säger Maria Bengtsson, professor på Handelshögskolan vid Umeå universitet.
Polarbröd är en av de industriella samarbetsparterna med fokus på mat-delen i projektet. Det ingår som en del i deras större satsning på ett centrum för hållbar, attraktiv och resilient mat- och dryckesproduktion (CHARM) som utgår från Älvsbyn.
– CHARM syftar till att uppnå en blomstrande livsmedelssektor i Norrbotten, som präglas av industriell excellens och bidrar till framtidens hållbara livsmedelssystem. Vi vill göra det i tillsammans med företag omkring oss och vi ser med stor tillförsikt fram emot samarbetet med RISE, Holmen Skog (den andra industriella samarbetspartnern), Umeå universitet och den kreativa sektorn. Det kommer att skapa många nya idéer, nya produkter, väntade och oväntade samarbeten, säger Karin Bodin, VD Polarbröd.
Projektet finansieras av React-EU med en budget på cirka 5 miljoner kronor.
Dela
Fler nyheter i Forskning och Hållbarhet och Trend och Värdekedjan
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.