5 november 2021
Sedan 2020 har LRF delat ut priset till nötköttsföretag. Kriterierna som finns med i bedömningen är att företaget ska på ett positivt sätt marknadsfört sig till konsument de senaste fem året, ha arbetat med ett tydligt lönsamhetsfokus och använder uppföljningsverktyg för detta. De ska arbeta aktivt med djurhälsan och bidra till en positiv utveckling av nötköttsproduktionen nationellt eller regionalt och ha en gård som går att visa upp.
I år blev det för första gången någonsin två vinnare – Ejmunds gård på Gotland och Nedanbäcks gårdsbutik. De båda vinnarna visar bredden och mångfalden inom den svenska nötköttsproduktionen.
– Det här är företagare som inspirerar. Sociala medier kan ju ha sina baksidor, men årets vinnare har använt sina plattformar till något väldigt positivt. De har också varit kreativa i andra sätt att marknadsföra sig och har skapat nyfikenhet kring svenskt kött, säger Åsa Odell, ordförande i LRF Kött.
Dela
Fler nyheter i Primärproduktion och Värdekedjan
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.