Bohus SeaCulture satsar på storskaligt havsbruk

De flesta är överens om att vi behöver utveckla havens tillgångar för framtida livsmedelsförsörjning. Det har Bohus SeaCulture tagit fasta på, vilket är ett pionjärbolag inom kommersiell tångodling. De har en vision om svensk havsnäring som pådrivande för global transformation till en hållbar värld. Nu rekryterar de en ny styrelseordförande och satsar på att bygga upp ett storskaligt havsbruk på havets villkor på den svenska västkusten.

Jordens yta är till 70 procent täckt av vatten och att odla i haven kan vara en lösning på den framtida globala livsmedelsförsörjningen. Eftersom odlingen sker vertikalt är potentialen stor.

Bohus SeaCulture är baserat på Gåsö utanför Lysekil på Västkusten. De sysslar med kommersiell tångodling. Tången, som de odlar  på rep, växer av näringen i vattnet, binder närsalter och koldioxid och är således miljöpositiv.  Genom ökad tångodling blir haven friskare, samtidigt som råvarorna kan nyttjas inom flera områden från livsmedel till kosmetika med mera.

Tång används framför allt i det asiatiska köket, men har tack vare dess umamismak och näringsinnehåll letat sig in även i västerländsk kost.

– Vi behöver dock flera industriella applikationer, säger Bengt Sahlin, sälj- och marknadschef på Bohus SeaCulture och fortsätter:

– Vi har några spännande gemensamma utvecklingsprojekt i gång med våra nyckelkunder och ser en ökande efterfrågan på tång, men välkomnar samtidigt flera nya initiativ från befintliga och nya kunder.

Företaget har nyligen rekryterat en extern styrelseordförande i Benjamin Ajo. Han kommer närmast från den norska sjömatskoncernen Insula och har uppdrag att ta fram en ny strategi med målet att gå från småskalig testproduktion till kommersialisering och fullskalig drift. Tillträdet sker i november.

– Jag har en stark tro på tångens potential och ser med glädje och spänning fram emot uppdraget, säger Benjamin Ajo.

Dela

Fler nyheter i Fiske och vattenbruk och Hållbarhet

Så ska algerna nå ut brett: “Enorm potential”

Det krävs stegvisa förändringar och en långsiktig strategi för att öka efterfrågan på algbaserade livsmedel, enligt en färsk rapport från Jordbruksverket.
– Vi vill vi att utvecklingen ska gå snabbare och att vi i Sverige börjar äta mera alger redan i dag, säger Kajsa Olsson, marknadschef på Nordic Seafarm.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.