Hallå där Sara Berger! som utsetts till global vd för Sproud

Sara Berger, som närmast kommer från rollen som vd på SydGrönt blir global vd på Sproud. Livsmedel i fokus ställde några snabba frågor till henne om den nya utmaningen.

 Vad är det som lockar dig att byta jobb?

– Jag brinner för en hållbar livsmedelsproduktion. Att få vara med och driva omställningen till mer plantbaserad kost, världen över, känns både viktigt och betydelsefullt.

Mot vilket/vilka mål ska du driva Sproud?

– Sprouds mål är att bli det växtbaserade mejeribolaget i världen med lägst klimatavtryck och högst tillväxt. Nu handlar det om en fortsatt expansionsresa med målsättningen att omsätta 500 MSEK inom tre år.

Vad blir den största utmaningen?

– Den stora utmaningen ligger i uppskalning på många marknader samtidigt. Sproud har gjort ett fantastiskt arbete med att etablera sig som en viktig spelare på en snabbväxande marknad. Jag är övertygad om att vi kan ta väsentliga marknadsandelar.

Du har stark inriktning på frukt & grönt – äter du kött över huvud taget?

– För mig handlar den gröna kosten om att göra ett val för klimatet. Att basera sin kost nästan uteslutande på grönt är varken svårt eller något nerköp. Grönsaksvärlden är full av smaker och texturer. Jag äter fisk och skaldjur också. Och någon gång kyckling i undantagsfall. Men huvuddelen av kosten är baserad på grönsaker och baljväxter.

Hur ofta är det helt vegetariskt på middagstallriken?

– Så ofta jag bara kan.

Sara Berger tillträder sin nya tjänst i augusti.

Om Sproud

Sproud är ett företag som fokuserar på hållbar innovation inom växtbaserad dryck och etablerades år 2017 av Maria Tegman, Nicklas Jungberg och Christopher Robertson. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och ytterligare verksamhet i Storbritannien och USA. Sprouds ärtbaserade och veganska produkter finns tillgängliga på 18 marknader runtom i världen via e-handlare och mataffärer såsom ICA, Waitrose, Whole Foods Market och Amazon.

 

Dela

Fler nyheter i Arkiv och Värdekedjan och Växtbaserat

Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt

Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.