7 maj 2021
I utvecklingen av nya, mer hållbara produkter har smaken fått allt större fokus. Hållbarhet i viktigt, men om det inte smakar bra kommer konsumenterna i alla fall inte att vilja köpa produkten. I alla fall inte en andra och tredje gång.
Nu lanseras Smaksäkrat – en ny märkning med smaken i fokus. Genom att mäta sensoriska upplevelser av såväl konsumenter runt om i Sverige samt smaktränade stjärnkockar kan konsumenterna få en smakgaranti på produkten. För livsmedelsbranschen fungerar Smaksäkrat som en sensorisk kompass som kan vara till hjälp för att utveckla produkter på ett systematiskt och strukturerat sätt.
Smaktesterna bygger på konsumenttester i Umeå, Stockholm och Malmö och experttester med smaktränade kockar och sommelierer som leds av kocken Sebastian Gibrand, vinnare av Kockarnas kamp 2019 samt Sveriges bidrag i Kock-VM i Lyon i september.
– Smaksäkrat är inte bara en utmärkelse. Den kan även förse livsmedelsbranschen med en ovärderlig sensorisk kompass för att optimera produkter och produktutvecklingen utifrån vad konsumenterna gillar och vill köpa, säger Johan Swahn, smakforskare.
Metoden bygger på den senaste forskningen inom sensorik där det går att mäta och kvantifiera den sensoriska ätkvaliteten. Märkningen görs med fyra olika nivåer: 1–3 stjärnor samt Rekommenderad.
Först ut att genomgå testerna är vegoburgare, där Quorn Burgare har försetts med 1 stjärna och Max, Deli Plant Beef Fresh ingår i kategorin Rekommenderad.
Dela
Fler nyheter i Arkiv och Trend
Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”
Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.
20 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.