5 maj 2021
Livsmedelssektorn är en av Sveriges största branscher och utgör i dag 8 procent av svensk tillverkningsindustri och är en av tolv branscher som regeringen har klassat som samhällsviktig. I dag omsätter den cirka 200 miljarder kronor per år och sysselsätter 50 000 personer. Fram tills nu har industrin saknat en gemensam mötesplats.
Nästa år slår Nordic Future Food upp portarna. Den blir Nordens ledande mötesplats för den för Sverige så viktiga livsmedelssektorn. Den tillsammans med två parallella mötesplatser, Framtidens Livsmedel 2022 och FoodTech 2022, bildar en gemensam arena för att utveckla morgondagens livsmedelsindustri.
– I Almedalen 2018 fick vi i uppdrag att se över möjligheten att skapa en gemensam branschöverskridande mötesplats för hela livsmedelsindustrin, säger Peter Wanderydz Styrelseordförande för Nordic Future Food. Mötesplatsen är resultatet av de tankarna. Här skall branschen träffas för att utveckla livsmedelsindustrin för framtiden när det gäller produktutveckling, tillverkningsprocesser och färdiga produkter med lågt klimatavtryck, fortsätter han.
Mötesplatsen välkomnar 3 000 – 4 000 beslutsfattare från hela norden till två dagar som ska leda till inspiration, innovation, kompetensutveckling och nätverkande för att främja svensk livsmedelsindustri i framtiden.
Mer information finns här: Nordic Future Food
Bilden visar Peter Wanderydz Styrelseordförande för Nordic Future Food samt Susanne Hallencreutz
CEO/VD, båda grundare av Nordic Future Food.
Dela
Fler nyheter i Arkiv och Mötesplatser
Förädling Mötesplatser Värdekedjan
Trendbrottet: Svenskproducerat viktigare än pris på julbordet
För första gången sedan 2021 minskar prisets betydelse när svenskarna ska välja mat och dryck till julbordet, samtidigt som allt fler vill att det ska gå snabbt och enkelt att förbereda. De mångåriga julbordsfavoriterna skinkan och Ris à la Malta utmanas alltmer av Janssons frestelse och lussebullar, enligt Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning.
21 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.