Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Populär 60-åring får ny kostym

Från plastbägare till pappersfiberbägare – nu byter Arla Foods förpackning på Keso samtidigt som man uppdaterad förpackningsdesignen. En förändring som ska bidra till 60 procent lägre klimatpåverkan, vilket motsvarar 560 ton mindre koldioxid per år eller koldioxidutsläppen från 17 miljoner nyproducerade plastkassar.

Ägg från frigående höns – en tydlig trend

Allt fler livsmedelsproducenter går över till att använda ägg från frigående höns i stället för från burhöns.
– Det är marknaden som styr, säger Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare för branschorganisationen Svenska Ägg.

Veganskt och utan palmolja – ett segment som växer

Swedish GreenfoodCompany och Tage Lindblom inleder ett samarbete för försäljning av växtbaserade produkter inom foodservice. Det handlar om ett sortiment som ”är helt unikt” på den svenska marknaden.

Atria Sverige: "Det här är det största vi hittills har gjort"

Livsmedelsföretaget Atria storsatsar på varumärket Lönneberga och lanseras både helt nya produktkategorier och byter namn på några befintliga produkter.
– Vi ser en stor potential i Lönneberga , säger Jarmo Lindholm, vd för Atria Sverige.

Så ska elva studenter göra kostråden från SLV mer attraktiva

Kan en ”kostrådspizza” eller ett 13:e kostråd få människor att bättre ta till sig Livsmedelsverkets kostråd?
Det hoppas i alla fall Livsmedelsföretagen, som tagit initiativ till en tävling där studenter från kommunikationsskolorna Berghs och Hyper Island tävlar om bästa kostkampanjen.

Skippar plasten – maxar säljet

När nyzeeländska dagligvarukedjan New World skippade plasten runt frukten ökade vissa varor 300 procent i försäljning. Nu permanentas försöket.

McDonalds vill få hela Sverige att plogga i vår

Mindre plast och annan bråte i naturen. Det är målet när McDonalds nu drar igång en stor satsning där medarbetare från 200 restauranger över hela Sverige ska plogga – alltså jogga och plocka skräp samtidigt.

Änglamark är branschledare inom hållbarhet

Änglamark rankas som Sveriges mest hållbara varumärke inom mat och dryck medan Lantmännen är god tvåa. Det handlar om 2019 års ranking inom Sustainable Brand Index.

Union Kitchen – ett skyltfönster för små livsmedelsproducenter

Det började med kakbak hemma i Cullen Gilchrests kök i Washington. Sju år senare har företaget Union Kitchens tre butiker blivit marknadsplatser och skyltfönster för nystartade, små livsmedelsproducenter som vill testa produkter och möta sina presumtiva kunder.

Ladda fler nyheter Till toppen av sidan
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
[email protected]

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
[email protected]

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nordic food industry kvadrat (1) Tetra Pak Nyhetsbrev