Packnews editors word

Stora och små matföretag
Ingela Stenson är tillförordnad chefredaktör för tidningen Livsmedel i fokus.

Livsmedelsdagarnas tema ”Ska vi ha stora eller små företag” gav möjligheter till nya tankar, eftertanke och bra diskussioner och idéer hur man kan pröva nya vägar.

Det nya är att de stora företagen noga kollar in de små, eftersom konsumenterna gillar de små. De stora hittar samarbetsmöjligheter som inte stryper och stympar de små utan ger en finansiell stadga med möjlighet att fortsätta den framgångsrika linje som de har fått konsumenternas gillande för. 

En intressant fråga är vems kultur som blir rådande vid samarbeten eller samgåenden, det stora företagets kultur eller det lilla företagets ofta mer innovativa. Hybriderna och samarbetena mellan stora och små företag är särskilt intressanta – fler innovationshubbar och en explosion av inkubatorer ser dagens ljus, att lägga sin R&D i en sådan ger ofta en ökad innovations- och utvecklingstakt. 

Många stora företag försöker verka små för att pleasa konsumenterna – vanliga vägar att gå för att verka liten fast man är stor är att visa hantverk eller handmade, kopplat till arv, ursprung eller säsonger och regioner – allt som signalerar småskaligt och pålitligt används flitigt med varierande framgång. 

Och man kan lyckas fast man är stor – IKEA gillar vi fast de är stora, varför gör vi det? Jo, de håller oss nära som konsumenter och människor, det känns som att de vet vad vi håller på med. ICA upplåter hyllor för närproducerat – för att konsumenterna gillar det.

Stora svenska företag är öppna för samarbete med mindre. Fakta visar att 21 procent av de stora vill ha samverkan och kunskapsutbyte, 11 procent upplåter lokaler till småföretag, 6 procent investerar i start ups och 52 procent är intresserade av samarbete med små företag. 

Det är inte David mot Goliat, det är David med Goliat.



Tack för alla fina utvärderingar av Livsmedelsdagarna, vi gläder oss mycket åt allt beröm och alla nöjda kommentarer. Och inte minst – alla goda förslag på utveckling och förbättring av Livsmedelsdagarna! Kom gärna med fler förslag på hur vi kan utveckla Livsmedel i fokus och våra aktiviteter.


Att det nu är så kallt i vattnet på Stora Essingen i Stockholm att det inte är skönt att ta morgonbad längre, jag saknar det så.


Publicerad: 2017-10-23

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Livsmedel i Fokus LivsmedelsFöreningen nord emballage Packnews Redaktionen Trade Promotion

Packnews Sponsors
Hitta rätt leverantör med hela livsmedelsbranschens sökmotor:
LEDIGA JOBB

 

Är du på jakt efter ett nytt jobb?
Eller behöver du kanske rekrytera?
Då är det här du ska titta in.

NordArom, Norrköping,
söker produktutvecklare
 
Vill du vara med och förhöja smakupplevelsen i drycker, konfektyr, glass och andra godsaker?
Med ett stort mått av kreativitet och experimentlusta, ett välutvecklat smak- och luktsinne och intresse för livsmedel kan du bli framgångsrik som produktutvecklare hos oss.
LÄS OM OCH SÖK TJÄNSTEN!
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
LIVSMEDEL I FOKUS
LIVSMEDEL I FOKUS

Livsmedel i fokus 5-2017 
utkom den 25 oktober! 





FÖLJ OSS PÅ TWITTER
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK