Debatt: ”Se spökrestauranger som en möjlighet”

Den ökade efterfrågan på hemleverans av mat ”är en chans att bygga nya företag som harmoniserar med den snabba rörliga marknaden som driver nästa fas av innovation inom livsmedelsbranschen”. Det skriver Filip Johansson, ansvarig för Bolt Food i Sverige.

”Att beställa hem mat blir allt vanligare. Samtidigt kan vi skönja förändringar i restaurangbranschen på grund av nya vanor och samhällets pågående digitalisering som vi behöver ha koll på.
En ny trend som vi sett i flera storstäder runt om i världen har nu även börjat dyka upp i Stockholm. Det handlar om så kallade dark kitchens eller spökrestauranger – kök som endast erbjuder leverans och som saknar fysiska kundlägen. Dessa företag är inte konventionella restauranger utan saknar bord och sittplatser. I stället är deras mat endast tillgänglig online eller via en mobilapp och genom hemleverans. Den ökade efterfrågan på hemleverans i kombination med stöd från en leverantör när det kommer till logistik, support och marknadsföring, utgör en stor möjlighet för företag och som kan vara ett alternativ för nya matföretag i Sverige. Jag ser fem stora fördelar med att som restaurang bara erbjuda hemleveranser:

  • Det blir ett alternativ för entreprenörer och restauratörer som vill samla resurser och minska sina kostnader. Detta genom att erbjuda en riktad ström av tjänster direkt till sina kunder.
  • Eliminering av sittplatser och “vänthallar”, som ofta är underutnyttjade eller lediga, leder till både reducerade hyreskostnader och minskade personalkostnader när det kommer till främst servering.
  • Möjligheten att anpassa menyer snabbt och enkelt blir en konkurrensfördel, vilket innebär att man lätt kan harmonisera sitt utbud med förändrade strömningar och smaker. Om en spökrestaurang märker att en maträtt inte presterar bra kan man enkelt ersätta den med något annat. Via digitala plattformar likt Bolt Food kan restauranger få information om trender och popularitet för att skräddarsy sina erbjudanden och fylla luckor på marknaden.
  • Nya restauratörer kan på samma sätt ges en möjlighet att provköra sitt varumärke och konceptets efterfrågan samtidigt som man bygger en kundbas i en miljö med låg risk, innan det är dags att grena ut och öppna en restaurang med fysiska sittplatser.
  • Ytterligare en konkurrensfördel som man kan använda sig av i sin marknadsföring är att det blir potentiellt kortare leveranstider för kunder. Detta eftersom fokus ligger på online-beställningar och inte att servera sittande gäster.

Precis som för andra företag, där fokus ligger på en huvudsaklig inkomstström, finns det utmaningar och faktorer som restauranger bör tänka på innan man väljer att öppna ett “dark kitchen”. Att ha en fysisk plats som folk kan se från gatan bygger restaurangens varumärke. Att ha en dörr kunder kan promenera in igenom gör att man kan bygga lojalitet och lära känna sina gäster. Att driva ett kök som bara levererar mat tar bort det unika som finns i det fysiska mötet.
Men det finns även fördelar som nämnts tidigare. För varje framtida restaurangägare som granskar och överväger alternativen är det självklart viktigt att väga både fördelar mot nackdelar och avgöra om det är ett genomförbart alternativ. Att starta en spökrestaurang kanske inte är optimalt för vissa men det kan utan tvivel vara en lönsam affärsmöjlighet för någon annan. En chans att bygga ett företag som harmoniserar med den snabba rörliga marknaden vi ser och de kundbeteendetrender som driver nästa fas av innovation inom livsmedelsbranschen.”

Filip Johansson, ansvarig för Bolt Food i Sverige

Dela

Fler nyheter i Restaurang och Trend och Värdekedjan

Årets matbluff flyttar hem: ”Redan klart”

Glassarna med de svenskklingande namnen Järna och Alvesta tog tidigare i veckan hem antipriset Årets matbluff – eftersom produktionen görs utomlands. Men nu flyttar produktionen hem till Sverige igen – till Jämtland.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.