15 maj 2020
Drygt åtta av tio konsumenter anser att svenska djurbönder är viktiga för matproduktionen i Sverige, enligt undersökningen som genomförts av Yougov. Undersökningen visar även att förtroendet för djurproduktionen i Sverige är stort; drygt sju av tio konsumenter är positiva eller mycket positiva till svenska djurbönder.
Ungefär lika många är också villiga att betala ett högre pris för svenskt kött, vilket är den högsta siffran som uppmäts sedan undersökningen startade 2011 då det enbart var drygt hälften av konsumenterna som var villiga att betala mer för svenskt kött.
När en liknande undersökning genomfördes i februari i år visade siffrorna på ett minskat förtroende. Men det var innan covid-19 hade stängt ned hela världen och strax efter Uppdrag granskning visat sitt reportage om ”Arlagården”.
– Våra bönder står för mer än att bara säkra matproduktionen för befolkningen. Bonden blir också symbolen för skillnaden mellan om vi klarar oss eller inte i en krissituation. Det är därför inte alls förvånande att förtroendet för djuruppfödarna är så pass högt och att vi nu får en rekordmätning vad gäller betalningsviljan för svenskt kött, jämfört med importerat, säger Isabel Moretti, vd på Svenskt Kött.
På uppdrag av Svenskt Kött genomför YouGov en årlig undersökning som mäter svenska konsumenters attityd till kött i olika avseenden. Undersökningen genomfördes i år i april bland svenskar 20-69 år, ett representativt urval vad gäller kön, ålder och region. Totalt genomfördes 1 001 intervjuer.
Dela
Fler nyheter i Primärproduktion och Trend
Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”
Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.
20 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.