Livsmedelsföretagen lyfter kraften i frivilliga åtaganden

En färsk rapport från Livsmedelsföretagen visar hur mycket svensk livsmedelsindustrin gör inom hälsa och hållbarhet.
– Syftet är att visa på den enorma kraften i innovation och frivillighet, säger vd Björn Hellman i samband med att rapporten lanserades under Almedalen.

Rapporten ”Många bäckar små – Så driver Sveriges godaste industri omställningen till ett hållbart och hälsosamt livsmedelssystem genom innovation och frivillighet” bygger på en lång rad konkreta exempel på hur svenska livsmedelsproducenter arbetar med hälso- och hållbarhetsfrågor. Dessa varvas med intervjuer med experter och branschföreträdare samt med fakta om några av de frivilliga branschsamarbeten som flera av företagen deltar i, såsom Fullkornsfrämjandet och Hållbar livsmedelskedja.
– Både företagens insatser och de stora resultat man har uppnått är ofta okända för våra politiker och för allmänheten. Om man inte vet hur mycket som görs och hur långt industrin har kommit så är det lätt hänt att man i stället förespråkar olika former av statliga tvångsåtgärder. De återkommande förslagen på nya skatter, regleringar, pålagor och förbud saknar inte bara bevis för att de fungerar, de kan ofta vara direkt kontraproduktiva, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.

Rapporten tar upp flera konkreta resultat av livsmedelsindustrins arbete inom hållbarhet, till exempel livsmedelsproduktionens andel av klimatskadliga utsläpp. På global nivå står livsmedelssektorn för 30 procent av utsläppen. I Sverige är den siffran knappt hälften, närmare 14 procent, varav livsmedelsindustrin står för mindre än en fjärdedel.
Här presenteras även flera goda exempel kring hälsa. I dag utgör sockerfri läsk mer än hälften av all läskförsäljning i Sverige, efter att dryckesbranschen satt upp egna mål om att minska sockret. Och nyligen meddelade Livsmedelsverket att saltmängden i bröd och charkprodukter minskat med 20-25 procent sedan 2015, som ett resultat av frivilliga åtgärder och branschöverskridande samarbete.
– Rapporten innehåller många fler fantastiska exempel, men det är ändå bara ett axplock av allt som de svenska livsmedelsproducenterna gör inom hälsa och hållbarhet. När man som vi jobbar med de här frågorna på daglig basis är det lätt att bli hemmablind, inte se allt som företagen gör och ta deras arbete för givet, säger Elisabet Rytter, forsknings- och nutritionsansvarig på Livsmedelsföretagen.

HÄR kan du ta del av rapporten i sin helhet!

Dela

Fler nyheter i Förädling

Här öppnar Fazer dörren mot framtiden: “Helt unikt”

Under det senaste året har Fazer Sverige varit delaktig i ett partnerskap med Center for Retailing på Handelshögskolan i Stockholm. Nu vill vd Mats Liedholm få fler livsmedelsföretag att haka på.
– Det är ett fantastiskt sätt att bygga varumärke och säkra framtidens kompetens, säger han.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.