– Går det igenom innebär det en härlig skjuts framåt, säger marknadschefen Martin Rynvik.
18 juni 2024
Ästad Vingård i Halland är en av Sveriges största vingårdar med ekologisk odling och egen vinproduktion, samt hotell, restauranger och spaanläggning.
– Vi ser väldigt positivt på möjligheten att sälja vin här på gården. Vi har lång erfarenhet av guidade vingårdsvandringar, vinprovningar och besök i vineriet. Många av våra besökare och gäster är nyfikna på hur man odlar vin här i Sverige, säger Martin Rynvik, marknadschef på Ästad Vingård.
Vinodlingen på Ästad drog i gång 2011 och tre år senare var det allra första vinet klart. Därefter har odlingarna utökats allteftersom. I dag producerar man cirka 40 000 flaskor vin per år, vilket motsvarar 30 000 liter vin.
Druvorna är främst Solaris men nyligen har man även börjat odla Frühburgunder samt experimenterar med Chardonnay och Pinot Noir.
Vinerna serveras i första hand på gårdens restauranger, varav den ena: Äng, har en stjärna i Guide Michelin, plus guidens gröna stjärna för sitt hållbarhetsarbete.
– Vi prioriterar vinet till våra gäster och besökare, men i takt med att vi bygger ut produktionen kan det även bli så att vi kan sälja via Systembolaget.
Hur skulle du beskriva ert vin?
– Ambitionen är att skapa ett riktigt bra mousserande vin som visar att även svenskt vin kan hävda sig på internationell marknad. Vi är helt enkelt sugna på att sätta svensk vinnäring på världskartan, säger Martin Rynvik och beskriver en kittlande nybyggaranda som just nu råder bland svenska vinmakare och vingårdar.
– Det sker en imponerande utveckling just nu och det blir spännande att se hur långt svensk vinnäring kan komma. Går förslaget om gårdsförsäljning igenom innebär det en härlig skjuts framåt!
FAKTA/Förslaget om gårdsförsäljning
Gäller företag som högst producerar:
* 75 000 liter spritdrycker
* 400 000 liter jästa drycker upp till 10 procent alkohol (till exempel öl och cider)
* 200 000 liter jästa drycker över 10 procent alkohol (till exempel vin)
* Det krävs ingen egen produktion av råvaror för att få sälja öl, cider och sprit. Vintillverkare ska dock odla sina egna druvor.
Varje konsument får köpa:
* 0,7 liter spritdryck och tre liter vardera av vin, starköl och andra jästa drycker
* Försäljningen ska ske genom ett betalt besök hos tillverkaren
Dela
Fler nyheter i Dryck och Värdekedjan
Trend: Så vill svenska folket unna sig
När svenska konsumenter vill unna sig något är det främsta njutningsmedlet – choklad. För sex av tio konsumenter är varumärket för chokladen helt avgörande medan detta spelar betydligt mindre roll för bakverk och godis. Det visar en färsk rapport från Nordic Viewpoint, som Livsmedel i fokus är först med att ha fått bläddra i.
27 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.