Närproducerat i fokus när Ica storsatsar på marknadskampanj

Ica ska de kommande veckorna lansera sin största marknadsföringskampanj någonsin. Fokus ligger på svensk och lokal mat.
− Vi vet att svenska konsumenter älskar att välja närproducerat, säger Eric Lundberg, vd för Ica Sverige.

Under de kommande tre veckorna kör Ica sin mest omfattande marknadskampanj någonsin, som kommer att synas över hela landet – från TV och radio till online och inte minst i landets Ica-butiker.
Enligt marknadschefen Fredrik Kullberg handlar det om att lyfta fram betydelsen av svensk livsmedelsproduktion, de svenska mervärdena och göra det enklare för de kunder som vill välja svensk och lokal mat.
Ica erbjuder i dag över 7 000 lokala och svenska varor. Här ingår inte minst ett stort urval av Icas egna märkesvaror, med mer än 800 svenskproducerade artiklar. Varje Ica-butik kan anpassa sitt sortiment efter den lokala efterfrågan. En nyligen genomförd undersökning visar exempelvis att Ica-butikerna erbjuder över 1 500 sorters lokala korvar och mer än 280 sorters lokal honung.
− Vi vet att svenska konsumenter älskar att välja närproducerat, och det är viktigt för oss att kunna erbjuda ett brett sortiment av svenskproducerade livsmedel. När du handlar på din lokala Ica-butik stödjer du den lokala livsmedelsproduktionen och det lokala näringslivet, vilket i sin tur bidrar till en levande landsbygd, säger Eric Lundberg, vd Ica Sverige.

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Värdekedjan

Livsmedelsrapporten: Kött och fullkorn bubblar

Nu presenteras Svenska livsmedelsrapporten 2025 med fokus på hälsa och hållbarhet. Livsmedel i fokus ber Anna-Lena Wihlborg, senior rådgivare på Nordic Wievpoint och författare till rapporten, att välja ut tre höjdpunkter – och en bubblare.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.