8 december 2023
Drygt 100 personer var på plats på Företagsekonomiska Instituten i Stockholm i går när Märkningsdagen arrangerades av advokatfirman MarLaw och konsultbyrån Herax Food Solutions i samarbete med Livsmedel i fokus – och många följde eventet via länk.
Ett av dagens många ämnen var den så kallade Nutri-score-märkningen.
Bakgrunden är att det inom EU:s jord till bord-strategi för ett hälsosammare och miljövänligare livsmedelssystem ingår att ta fram en harmoniserad framsidesmärkning på förpackningar som beskriver näringsinnehållet på ett för konsumenterna lättillgängligt sätt. Ett av förslagen på en gemensam sådan märkning är Nutri-score, som är baserat på en femgradig färgskala med associerade bokstäver A-E, där A står för det mest hälsosamma alternativet.
Rasmus Severin Karlsson, gruppchef för översättning & deklaration på Lidl Sverige, berättade om Lidl-koncernens erfarenheter av Nutri-score-märkningen. För Lidl, som har tusentals butiker runt om i hela Europa och en hög andel egna märkesvaror som finns på många marknader är det naturligtvis av extra stort intresse av gemensamma EU-regler.
– Tanken är att konsumenterna inte ska behöva lusläsa baksidestexten för att få reda på om en vara är hälsosam eller inte, samtidigt som märkningen ger incitament till producenterna. Man kanske hellre drar ned lite på sockret i en produkt för att slippa stoltsera med ett E på förpackningen. På så vis kan man uppnå stora folkhälsovinster, säger han.
Det finns inga vetenskapliga belägg att man med hjälp av den här märkningen verkligen uppnår folkhälsovinster.
– Men undersökningar som gjorts visar att många konsumenter gärna vill ha den här märkningen och att de tror att den kommer att få dem att göra mer hälsosamma val.
Läget för att införa Nutri-score på bred front är just nu lite låst. Såväl i Italien som i många länder i Östeuropa är man upprörd över att märkningen inte tar hänsyn till deras respektive mattraditioner. I flera länder har man även utvecklat egna typer av hälsomärkningar, såsom Nyckelhålet här i Sverige.
– Jag tror därför att vi snart kommer att få se ett förslag på ”Nutri-score 2.0”, alltså något som bygger på ursprungsmodellen men som är lite tweakat, säger Rasmus Severin Karlsson.
Märkningsdagen arrangerades av advokatfirman MarLaw och konsultbyrån Herax Food Solutions i samarbete med Livsmedel i fokus . På bilden: Katarina Ladenfors från MarLaw och Anna Wedholm från Herax Food Solutions.
Dela
Fler nyheter i Förpackning och Mötesplatser och Värdekedjan
NordArom har vuxit ur kostymen – växlar upp med ny fabrik
Livsmedelsföretaget NordArom växer och bygger en sprillans ny produktionsanläggning i Norrköping för att öka volymerna och optimera sina flöden.
– Det är med skräckblandad förtjusning som vi gör den här satsningen, säger vd Johan Eriksson till Livsmedel i fokus.
3 december
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.