Sommarvädret – tuff utmaning för många livsmedelsproducenter

Minskat öldrickande och skördebortfall men även fler turister som shoppat loss. Jodå, sommarvädret har både givit och tagit, enligt Livsmedel i fokus rundringning bland en handfull livsmedelsproducenter.

Den senaste tiden har det rapporterats flitigt om vädret, som inte bara varit trist för semesterfirare utan även en stor  utmaning för många av landets livsmedelsproducenter.
Jordbruksverket och Lantmännen rapporterar om lägre skördar av spannmål och oljeväxter förväntas medan slakterierna rapporterar om växande köer på grund av foderbrist. Och även andra delar av branschen påverkas.

– Sommarens väder har minst sagt varit växlande med en torr inledning för att sedan växla till ihållande regn. Tittar vi på hur det påverkar potatisen som vi använder ser det optimistiskt ut i dagsläget när det gäller kvantitet, säger Therese Arvidsjö, Senior Brand Manager på Estrella.
Hur potatisen kommer att påverkas kvalitetsmässigt är dock för tidigt att säga, än är det ett tag kvar till skörd.
– Men mer regn vore inte bra då marken på flera håll redan nu är mättad och delar av fält står i väta vilket gör att potatisen ruttnar bort.

Carl-Johan Stålhammar, vd för Gotlands bryggeri, är inte heller nöjd med vädret:
– Ur vårt perspektiv har det har varit en superrisig sommar med färre soliga dagar ger färre möjligheter för uteserveringarna – och mindre såld öl. Därtill det rådande omvärldsläget med inflation, höga räntor och elpriser, som påverkat gemene mans ekonomiska situation, säger han.

Daniel Gejde, sälj- och marknadsdirektör på Kiviks musteri, vittnar också om minskad försäljning på grund av vädret:
– Vädret brukar ju ha inverkan på dryckesförsäljningen och det ostadiga julivädret har resulterat i en lite lägre försäljning än tidigare år. Samtidigt var början av sommaren riktigt bra. Just i år är det svårt att enbart skylla på vädret när konsekvenserna av inflation fortsätter påverka. Vi kan dock konstatera att många valt att semestra i Sverige då vi haft en hel del besökare på musteriet i Kivik och på Solnäs Gård utanför Lund.

Anna K Sjögren, som driver Stenugnsbageriet Olof på Öland, har också märkt av ett ökat semestrande i Sverige:
– Vi har haft mycket folk i sommar. Det omväxlande vädret har gjort att många har gjort utflykter och åkt till Borgholm för att shoppa i stället för att ligga på stränderna. Vi märker också att det är flera utländska turister som kommer till oss jämfört med förra året och som har lockats till Sverige av den billiga kronan, säger hon.

Men grönsaksodlaren Mikael Jidenholm, vd på Ugglarps Grönt utanför Falkenberg, har haft en tuff säsong. Särskilt vad gäller en av hans huvudgrödor: bladkål.
– Först var det torkan i juni och sedan på tok för mycket regn. Många av våra plantor har fått stå kvar i växthusen då det inte helt enkelt inte gått att köra traktor ute på fälten. Bland de plantor vi fick ut tidigt märker man att många mår dåligt på grund av vädret, säger han.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Restaurang och Värdekedjan

Årets matbluff flyttar hem: ”Redan klart”

Glassarna med de svenskklingande namnen Järna och Alvesta tog tidigare i veckan hem antipriset Årets matbluff – eftersom produktionen görs utomlands. Men nu flyttar produktionen hem till Sverige igen – till Jämtland.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.