9 maj 2023
I en uppdaterad rapportserie om svenska mervärden framhåller Jordbruksverket att en robust och konkurrenskraftig livsmedelsproduktion är central för att Sveriges befolkning ska ha tillgång till mat i såväl kristider som under stabila perioder.
– Pandemin, utbrott av smittsamma djursjukdomar, sommartorka och kriget i Ukraina har visat hur sårbart livsmedelssystemet är och hur lätt tillgång och priser på mat kan rubbas. En hög försörjningsförmåga är extra viktigt när störningar påverkar produktion och handel med livsmedel och insatsvaror. Men eftersom det tar tid att såväl öka som förändra livsmedelsproduktionen behöver vi ha en god beredskap även i lugnare tider. Därför måste livsmedelsproduktionen vara lönsam och konkurrenskraftig, säger Åsa Lannhard Öberg, jordbrukspolitisk utredare på Jordbruksverket.
Lika mycket som försörjningsförmågan är ett mervärde i sig, blir övriga mervärden, såsom god djurhälsa och låg antibiotikaanvändning, också incitament som kan bidra till att stärka den svenska försörjningsförmågan.
– Kunskap om de mervärden som finns hos svenska livsmedel ger konsumenter större motivation att göra medvetna val, som också betyder att svenska produkter landar i varukorgen när det är möjligt. Om konsumenter i växande utsträckning väljer att köpa svensk mat stärker det jordbrukets lönsamhet, konkurrenskraft och den svenska försörjningsförmågan, säger Åsa Lannhard Öberg.
FAKTA: Svensk försörjningsförmåga i siffror
Siffrorna anger ungefär hur stor andel av vår totala konsumtion av respektive livsmedel som svensk produktion har möjlighet att täcka. Beräkningen tar inte hänsyn till importbehovet av insatsvaror som drivmedel, foder och mineralgödsel.
Grisköttsproduktion: 80%
Nötköttsproduktion: 60%
Matfågelproduktion: 70%
Fårköttsproduktion: 30%
Mjölkproduktion: 70%
Äggproduktion: 100%
Försörjningsförmågan för vegetabilier varierar mellan olika produktgrupper. För spannmål är den över 100 procent medan den för exempelvis tomater ligger under 20 procent.
Dela
Fler nyheter i Primärproduktion och Värdekedjan
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.