7 mars 2023
Med start nu på fredag och fem veckor framåt kommer ekobönder att besöka ett antal butiker i Västsverige för att prata med konsumenter om mervärdet med ekologisk mat och bjuda på smakprover på prisvärd ekomat.
– Nyttan av ekobondens arbete sträcker sig över hela samhället, men många konsumenter har lite kontakt med oss producenter. Nu hoppas vi att fler får möta en lokal ekobonde och på så sätt får upp ögonen för alla de mervärden som ekologiskt lantbruk skapar, säger ekolantbrukaren Tina Åkesson, en av dem som deltar i projektet.
Ekologiska Lantbrukarna har under många år arbetat med konceptet ”Bonde i butik” och utvecklar nu detta med den regionala satsningen “Ekolyftet i butik” – mycket beroende på det försäljningstapp som ekologiskt just nu har i dagligvaruhandeln.
– Vi är en liten organisation utan stora ekonomiska muskler, men vi jobbar helhjärtat för att vända trenden och vi är positiva över att konceptet har tagits emot väl av butikerna som vi kontaktat. Det finns ett starkt engagemang för ekomaten, säger Ida Lind, expert marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.
Besöket innehåller även dialog med medarbetare i butikerna, med förhoppningen att skapa goda relationer mellan ekobönder, dagligvaruhandeln och konsumenter.
Ekolyftet i butik är den del av projektet “Lantbrukardrivna marknadspiloter för ökad förädling och försäljning”, som finansieras av Jordbruksverket inom ramen för den svenska livsmedelsstrategin.
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet och Primärproduktion
Lantmännen om krisberedskap: “Den låga självförsörjningsgraden skapar oro”
Tillgång till mat är en central del i landets krisberedskap. Men en färsk Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av Lantmännen visar att knappt en av fyra svenskar känner sig trygga med Sveriges matförsörjning vid kris.
19 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.