– Genom att ta vara på goda men underutnyttjade arter går det att bidra till ett mer balanserat fiske och samtidigt öka tillgängligheten på hållbar sjömat, säger Veronica Öhrvik, projektledare för Resursfisk på Axfoundation.
23 november 2022
Braxen, som hittills haft oförtjänt dåligt rykten, gör nu sitt återtåg på den svenska marknaden. I spetsen för satsningen på så kallade underutnyttjade fiskar står Axfoundation, Länsstyrelsen Stockholm och Svenska Insjöfiskarnas Centralförbund tillsammans med partners i hela livsmedelskedjan.
– Vi har tillsammans bevisat att det är fullt möjligt att utveckla en storskalig infrastruktur för svensk insjöfisk som tidigare ratats, och leverera goda, näringsriktiga och hållbara lösningar, säger Veronica Öhrvik, projektledare för Resursfisk på Axfoundation, i en kommentar.
I dag importeras mer än 70 procent av den sjömat som äts i Sverige, trots att det finns gott om fisk i svenska sjöar. Dessutom står endast fyra arter för hela 64 procent av den svenska konsumtionen. Främst är det lax, räkor, sill och torsk som landar på de svenska middagsborden, enligt färsk statistik från Norges Sjömatsråd.
Hittills har dock karpfiskar som braxen inte räknats som kommersiellt gångbara utan räknats som en bifångst och slängts tillbaka i vattnet eller rötats till biogas. Det är detta som projektet Resursfisk, som startade 2019, velat förändra.
Slutsatserna från projektet och rekommendationer för uppskalning har precis sammanställts i rapporten ”Brax i stället för lax”, som bland annat visar att svensk braxenfärs har ett lågt koldioxidavtryck jämfört med många andra animaliska proteinkällor – enbart baljväxter presterar likvärdigt eller bättre.
– En portion svensk braxen är helt i linje med One Planet Plate, vilket innebär att måltiden har ett klimatavtryck inom de planetära gränserna, säger Veronica Öhrvik.
Braxenfärsen är gjord på braxen från Mälaren och Vänern som har grönt ljus i WWF:s fiskguide och säljs via foodservice av aktörer som Martin & Servera och Menigo.
Från och med den här veckan kan även vanliga konsumenter hitta braxen i frysdisken, i form av Fish cakes. Produkten säljs av Axfood under varumärket Garant och är Från Sverige-märkt.
Axfoundation utnämndes för övrigt i går kväll till ”Årets samhällsaktör 2022”, för sin bredd av hållbarhetsinitiativ och nyskapande projekt som bidrar till omställningen för hållbar utveckling inom olika branscher. Priset delas ut av Gullers Grupp och Dagens industri.
Dela
Fler nyheter i Fiske och vattenbruk och Hållbarhet
Fiske och vattenbruk Trend Värdekedjan
Så ska algerna nå ut brett: “Enorm potential”
Det krävs stegvisa förändringar och en långsiktig strategi för att öka efterfrågan på algbaserade livsmedel, enligt en färsk rapport från Jordbruksverket.
– Vi vill vi att utvecklingen ska gå snabbare och att vi i Sverige börjar äta mera alger redan i dag, säger Kajsa Olsson, marknadschef på Nordic Seafarm.
15 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.