27 oktober 2022
Novus Livsmedelsbarometer är en kartläggning bland allmänheten som tar upp aktuella fenomen och trender inom livsmedelssektorn. I dag torsdag presenterades årets andra upplaga, med fokus på hållbarhetsfrågor.
Undersökningen visar bland annat att ekologiska produkter får allt mindre betydelse och att vi i stället värderar närproducerade och närodlade produkter. Drygt hälften av dem som svarar anser att en livsmedelsprodukt är hållbar om den är producerad i Sverige och nästa lika många sätter likhetstecken mellan hållbarhet och närhet.
– Det finns en övertro till de korta transportsträckorna hos konsumenterna, säger Anna-Lena Wihlborg, senior konsult på Novus och ansvarig för undersökningen.
På frågan om vad man själv gör för att främja klimat och miljö svarar sju av tio att de återvinner medan fyra av tio säger att de handlar närproducerade livsmedel. 17 procent uppger att de äter mer växtbaserat och sex procent säger att de äter vegetariskt helt och hållet.
Fyra av tio tycker att det här med att handla hållbara livsmedel är svårt – bara 16 procent tycker det är enkelt. Och hälften av de som deltog i undersökningen efterfrågar tydligare information om hållbarhet på förpackningen.
– Samtidigt är inte fler sorters klimatmärkningar vad vi behöver, det är redan high chaparral i hyllan, säger Anna-Lena Wihlborg och tillägger att idealet för många konsumenter nog skulle vara en enda blågul märkning som indikerar att detta är en på alla sätt bra och hållbar produkt – för att göra valet enkelt.
På frågan om vad som skulle få konsumenterna att handla mer hållbara produkter är priset det mest avgörande. Sex av tio skulle handla mer hållbart om priset var lägre.
– Många konsumenter har en god intention att handla hållbart. Men när vi väl står vid hyllan är det ändå pris och andra parametrar som avgör.
Vilka förpackningar upplevs då som mest hållbara av konsumenterna?
Jo, där ligger papper i topp, följt av glas.
Däremot är det bara 14 procent som ser plastfolie på frukt och grönsaker som något som är bra ur hållbarhetssynpunkt – trots att det minskar matsvinnet högst väsentligt.
– Det visar hur svårt det är att nå ut med information, säger Anna-Lena Wihlborg.
Novus Livsmedelsbarometer är en oberoende undersökning som tar ett brett grepp om branschen som helhet, utan att vara specifikt beställd av ett livsmedelsföretag eller annan intressent. Drygt 1 000 svenska konsumenter mellan 18-79 år har deltagit och svarat på frågor under juli-augusti 2022.
Dela
Fler nyheter i Förpackning och Hållbarhet och Trend och Värdekedjan
NordArom har vuxit ur kostymen – växlar upp med ny fabrik
Livsmedelsföretaget NordArom växer och bygger en sprillans ny produktionsanläggning i Norrköping för att öka volymerna och optimera sina flöden.
– Det är med skräckblandad förtjusning som vi gör den här satsningen, säger vd Johan Eriksson till Livsmedel i fokus.
3 december
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.