Nytt örtskåp ska ge butiksodlingarna ett lyft

Food tech-företaget Agtira har utvecklat ett örtskåp, där man på liten yta kan producera upp till 25 000 krukor med kryddörter och sallat per år. Ica Maxi Birsta är först ut med att testa det nya konceptet, som är framtaget för butiker, restauranger och hotell.

Agtira Herbs är namnet på det nya odlingssystemet, där stora mängder kryddor kan odlas direkt i butiken eller restaurangen på ett smidigt sätt.

Ica Maxi Birsta i Sundsvall är först ut att testa; nu i veckan invigdes de tre första örtskåpen på vardera 4,5 kvadratmeter. Plus ett stort odlingssystem för odling av gurka och andra grönsaker inne i butiken, också det framtaget av Agtira.

– Jag är övertygad om att det här är framtiden! Och det är fantastiskt roligt att vara först med detta, säger handlaren Tomas Emanuelz.

Mattias Gemborg, vd på Agtira, är också nöjd:

– Det känns väldigt bra att vi nu kan ta ytterligare ett steg mot vår tjänst “Farming as a Service”, där vi ansvarar för att stormarknaden hela tiden kan sälja färska och fräscha produkter, säger han.

De nya örtskåp kan beskrivas som mycket avancerade miniväxthus. Med hjälp av en AI-baserad mjukvara samt olika sensorer styrs ljus, värme och luftfuktighet för att optimera tillväxten av örterna i skåpet.

Agtira Herbs kan erbjudas i olika storlekar, beroende på behov och takhöjd.

– Med tanke på att vi utvecklat örtskåpen för odling inomhus på en mycket liten yta och där mycket sker automatiskt, så räknar vi med att örtskåpen kan komma att bli vår storsäljare, både i Sverige och utlandet.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Primärproduktion och Restaurang

Lantmännen om krisberedskap: “Den låga självförsörjningsgraden skapar oro”

Tillgång till mat är en central del i landets krisberedskap. Men en färsk Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av Lantmännen visar att knappt en av fyra svenskar känner sig trygga med Sveriges matförsörjning vid kris.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.