Gårdsfisk – klimatcertifierad fisk som föds upp på land

Gårdsfisk – klimatcertifierad fisk som föds upp på land

Gårdfisk är finalist till Livsmedelspriset med motiveringen:

Gårdsfisk visar att det går att leverera fisk som är hållbart odlad på land. Med ett stort kunnande och engagemang har de skapat en helt ny bransch. Företagets vision är att producera världens mest hållbara fisk – och de är på god väg att lyckas.

 – Det känns bra att vara nominerad. Vi var nominerade redan 2019 och jättebesvikna att vi inte vann. I år såg jag att det fanns många ”kombattanter” som jag gillar så det känns som en väldigt bra tävling. Vi drivs ju inte av att vinna priser, men det är alltid roligt att man uppmärksammar både företag och personer som gör mycket för svenskt livsmedel, säger Johan Ljungquist, vd och grundare.

Det två grundarna Johan Ljungquist och Mikael Olenmark Dessalles har skapat ett hållbart fiskuppfödningssystem på land. Att sammanfatta affärsidén med i korthet är enligt Johan Ljungquist, vd och grundare, inte helt enkelt.

– Vi har kläckning av fiskyngel till färdigpackad fisk i butik och allt däremellan, förklarar han.

I stora drag handlar Gårdsfisk verksamhet om att föda upp varmvattenlevande sötvattensfiskar utan utsläpp och negativ miljöpåverkan. En stor del av fodret kommer från växtriket, resten är avskär från MSC-märkta bestånd. Genom att odla fisk i bassänger på land i stället för i kassar i havet undviker man miljöproblem som överfiske och övergödning, och riskerar inte heller att fisken rymmer och stör omkringgivande ekosystem.

Fisken är klimatcertifierad via svenskt sigill. Gödseln är Krav-certifierad och återanvänds på jordbruksmarker.

Foto: Björn Rosenquist

Prisutdelning och offentliggörande av vinnaren sker den 21 oktober under banketten på Livsmedelsdagarna i Tylösand. Här finns mer information om de övriga finalisterna och om Livsmedelspriset.

Dela

Fler nyheter i Arkiv och Fiske och vattenbruk

Så ska algerna nå ut brett: “Enorm potential”

Det krävs stegvisa förändringar och en långsiktig strategi för att öka efterfrågan på algbaserade livsmedel, enligt en färsk rapport från Jordbruksverket.
– Vi vill vi att utvecklingen ska gå snabbare och att vi i Sverige börjar äta mera alger redan i dag, säger Kajsa Olsson, marknadschef på Nordic Seafarm.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.